Waarom ik veel vlees ben gaan eten

Een stukje koe, mij maakte je er jarenlang niet blij mee. Sterker nog, ik werd al misselijk bij het idee. Een stukje lijk op mijn bord en in mijn mond? Nee, dank je. Zeven jaar ben ik vegetariër geweest, maar nu ben ik dat allesbehalve. What happened?

Een lekkende darm is what happened. Door de dysbiose die onlangs bij me is vastgesteld, zijn er gaatjes in mijn darmwand ontstaan. Door deze gaatjes kan er van alles vanuit mijn darmen mijn bloedbaan in stromen, zoals afvalstoffen van de verkeerde bacteriën, gisten, schimmels en parasieten die in mijn darmen wonen en restjes onverteerd eten. Daarnaast kan een lekkende darm voedingsstoffen minder goed opnemen. Jesse van der Velde legt het haarfijn uit op zijn blog.

Klinkt niet fijn en dat is het ook niet. Maar gelukkig is er wat aan te doen: de bad guys uitroeien en de darmwand herstellen.

Weg met de bad guys

Eén van de bad guys was waarschijnlijk candida, een gist die uitgroeit tot een schimmel, als hij de kans krijgt. En de gaatjes in je darmen maakt met zijn schimmeltentakels. Na de Candida Cleanser die ik heb gedaan, voelde de binnenkant van mijn darmen rauw aan, alsof er een beschermlaagje was verwijderd: de biologische en troepvrije ice tea die ik op een avond dronk, bevatte alleen suikers van vruchtensap, maar het voelde alsof mijn darmen eens even goed werden gescrubd.
Oftewel, de Candida is dan misschien wel weg, maar het is jarenlang flink losgegaan op de broodjes, koekjes, pizza’s, cola, ijsjes, aardappelen, rijst en pasta die ik at. Nu laat het een flink verwoeste darmwand achter.

Darmwand herstellen

Om mijn darmwand te herstellen, volg ik nu het GAPS-introductiedieet. Dat is een dieet waarbij je langzamerhand allerlei voedingsmiddelen from scratch introduceert. En je begint met vleesbouillon, want dat bevat collageen, wat onder andere aminozuren bevat die de bouwstenen vormen van je darmwand. Vlees en vis zijn daarnaast voor lekkende darmen goed te verteren.

Voordat ik startte met GAPS intro, deed ik een bouillonvast van drie dagen. Ja, alleen bouillon. En nee, geen vlees of wat dan ook. Ik was doodop, maar mijn buik heeft nog nooit zo goed gevoeld als na die drie dagen bouillonvasten! Van blijdschap postte ik dit bericht op Facebook:


Vandaag ben ik BLIJ! Want mijn buik voelt zoooveel beter dan de afgelopen weken, maanden, jaren… Geen idee wanneer die voor het laatst zo goed voelde. Het cleansen en het GAPS-dieet werken: mijn lieve darmen zijn aan het herstellen. Bonus: vanochtend werd ik wakker met… een platte buik! Die heb ik niet meer gezien sinds de middelbare school ???? #hardworkpaysoff

Soep, soep en nog eens soep

Vanaf dag 1 van het GAPS-introductiedieet kan je de vlees- en bottenbouillon gebruiken om soep met groenten van te maken. Van mijn soepje met ui, knoflook en gemalen peper gingen mijn darmen echter spontaan ontsteken. Dat was een dag na bovenstaande foto. Gemalen peper is ook nog niet helemaal de bedoeling om toe te voegen… oeps! Dus ik begon opnieuw en in het kader van better safe than sorry voegde ik in plaats van groenten eierdooiers toe en vervolgens zachtgekookte eieren. Ook dat ging niet zoals gehoopt en gisteren ben ik wederom opnieuw begonnen met één dag alleen maar bouillon. Vandaag voegde ik wortel toe, die ik zacht kookte in mijn bottenbouillon, dat pureerde en at met een in reepjes gesneden meegekookt speklapje en wat gekookte kalkoenfilet. Wat een heerlijkheid!

Van vegan naar vlees

In 2013 stapte ik als vegetariër – of eigenlijk pescetariër – over op het Paleo-‘dieet’. De eerste keer vlees kopen was toen wel een dingetje: ik denk dat ik wel een half uur voor de schappen van de EkoPlaza-koeling heb staan treuzelen. Nu heb ik er veel minder moeite mee. Het meeste vlees dat ik eet koop ik bij Biologisch Natuurvlees en het komt van gezonde dieren die in natuurgebieden hebben gegraasd en een goed leven hebben gehad. De soepkip en eitjes komen van lokale boeren en koop ik bij de EkoPlaza. Vis kies ik op basis van het MSC-keurmerk.

Mijn boodschappenlijstje ziet er echt heel anders uit dan eind vorig jaar, want toen richtte ik me juist weer meer op vegetarisch en veganistisch eten.

Vrede met vlees

Hoe ik het dan nu volhoud om zoveel vlees te eten? Mijn lichaam laat me de keuze: herstellen of zieker worden. Want als ik niks aan een lekkende darm doe, breng ik alleen maar meer schade aan mijn lijf toe. Een lekkende darm is schijnbaar namelijk een oorzaak van ontzettend veel westerse aandoeningen, zoals zoals suikerziekte, artritis, MS, fibromyalgie, astma, allergieën voor van alles, eczeem en het wordt zelfs in verband gebracht met kanker. Het is bizar hoeveel kennis er binnen de alternatieve geneeskunde is over de link tussen darmen en dergelijke ziekten, maar dat de reguliere geneeskunde legt die link niet legt.

Maargoed, terug naar vlees: momenteel zijn vlees- en visproducten de enige producten die ik zeker weten kan verteren. Hopelijk accepteert mijn lijf zachtgekookte groenten ook! En ja, ik heb wel heel veel zin om steeds meer groenten toe te kunnen voegen en ook eieren, noten, vruchten en zuivel te kunnen eten. Want hoewel ik nu wel geniet van het vele vlees dat ik eet, is het niet iets wat ik mijn leven lang wil doen. Zodra mijn darmen weer meer in balans zijn, zal mijn voeding dat ook steeds meer zijn. In fase 3 van het GAPS-introdieet kan ik ook weer baksels van amandelmeel toevoegen. Nomnom! En uiteindelijke, als mijn darmflora volledig hersteld en sterker dan ooit is, kan ik over minimaal een jaar waarschijnlijk zelfs af en toe van wat junk food genieten en weer eens van een pizza smullen. Niet dat ik de smaak van pizza erg mis, maar hoe leuk is het om gewoon uit eten te kunnen gaan zonder je druk te maken om de ingrediënten en te kunnen eten wat je wilt?

Conclusie: zodra mijn lijf het toestaat, sluit ik me graag aan bij Team Minder Vlees. Maar tot die tijd geniet ik nog even van alle voedingsstoffen die mijn lichaam nu zo hand nodig heeft!

Eet jij vlees? Waarom wel of niet?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *